برگزاری دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد در سنت‌پترزبورگ

دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد از 11 تا 14 سپتامبر در پایتخت شمالی (سنت‌پترزبورگ) برگزار شد. شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری روسیه و خارجی، نمایندگان دولت و بخش خصوصی به تبادل نظر پرداختند و روندهای فعلی در توسعه محیط فرهنگی مدرن را مورد بحث قرار دادند.

دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد از 11 تا 14 سپتامبر در پایتخت شمالی (سنت‌پترزبورگ) برگزار شد. شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری روسیه و خارجی، نمایندگان دولت و بخش خصوصی به تبادل نظر پرداختند و روندهای فعلی در توسعه محیط فرهنگی مدرن را مورد بحث قرار دادند. این مجمع توسط دولت فدراسیون روسیه، وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه و دولت سنت‌پترزبورگ برنامه‌ریزی و برگزار شد.

موضوع اصلی مجمع امسال «فرهنگ در قرن بیست و یکم: حاکمیت ملی یا جهانی‌گرایی؟» بود.

دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد

سخنرانان افتتاحیه این مجمع پارتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور بودند.بنا به پیشنهاد شرکت‌کنندگان در مجمع، قرار است صندوق مشترک فرهنگی ایجاد شود.

یکی از ویژگی‌های مجمع امسال، برنامه تجاری دولت سنت‌پترزبورگ در 9 حوزه بود. از جمله «صنایع خلاق در حوزه فرهنگ»، «فناوری‌های مدرن موزه‌ای»، «آموزش در حوزه فرهنگ»، «تئاترهای موزیکال»، «موزه‌ها»، «کتابخانه‌ها»، «تئاترهای کودکان و نوجوانان» و «تئاترهای درام».

در آخرین روز برگزاری این رویداد، نتایج دهمین مجمع فرهنگ‌های متحد جمع‌بندی شد. جلسه پایانی این مجمع به ریاست تاتیانا گولیکوا، معاون نخست وزیر دولت فدراسیون روسیه و رئیس کمیته سازماندهی مجمع فرهنگ‌های متحد برگزار گردید.

تاتیانا گولیکوا معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه گفت: نمایندگان 80 کشور جهان به روسیه آمدند و این یک بار دیگر تأکید می‌کند که فرهنگ نمی‌تواند لغو شود. فرهنگ حد و مرزی ندارد. با همکاران، با کسانی که بی‌تفاوت نیستند، با کسانی که نگران سرنوشت جهان، سرنوشت فرهنگ هستند، گفتگو می‌کنیم، بر روی اصول کار مشترک به توافق می‌رسیم و راه حل‌های جدیدی را توسعه می‌دهیم. بسیار مهم است که گفتگو در این مجمع باز بود و ما با هم به آینده نگاه کردیم؛ یک نظم جهانی جدید، یک نظم جهانی جدید در زمینه فرهنگ.

دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد

به گفته تاتیانا گولیکوا، تمدن غربی امروز به طور پیوسته در حال ترویج یک نظام ارزشی است که برای اکثر جمعیت جهان بیگانه است و آن را به عنوان تنها نظام واقعی تعریف می‌کند. او گفت: «عدم تعادل در توانایی دولت‌ها برای ترویج کدهای فرهنگی خود برای گذشته خویش و وفادای به سنت‌ها، منجر به نابرابری گفتگوی بین‌فرهنگی مدرن می‌شود.

گولیکوا خاطرنشان کرد: این امر هم نقش فرهنگ‌ها و نظام‌های ارزشی ملی و هم سهم آنها را در فرهنگ جهانی بی‌اعتبار می‌کند. وی در عین حال تاکید نمود که گفتگوی فرهنگی برابری در این مجمع وجود دارد و هرگز درباره اتخاذ تصمیم‌های حمایتی صحبت نشده است. وی افزود: هیچ کس در مورد تلاش برای محافظت از برخی فرهنگ‌ها در برابر تأثیر دیگران صحبت نکرده و همه شرکت‌کنندگان بر اساس اعتقاد به قدرت وحدت‌بخش فرهنگ، بر اعتقاد به اهمیت هر فرهنگ ملی و سهم منحصر به فرد آن در خزانه فرهنگی جهان تأکید دارند.

دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد اولگا لوبیماوا، وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد سنت‌پترزبورگ تبدیل به پرحادثه‌ترین، سازنده‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین شده است. «چراکه امروز می‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که مجمع فرهنگ‌های متحد برگزار شد و خود را به عنوان یک فضای تجاری سازنده، مکانی برای ملاقات دوستان واقعی و نقطه شروعی برای ایجاد پروژه‌های فرهنگی جدید تثبیت کرد.»

وزیر فرهنگ روسیه تاکید کرد: دیدار با وزرای فرهنگ و روسای هیات‌های کشورهای خارجی، مذاکرات متعدد دوجانبه تجربه منحصر به فردی است که به ما امکان می‌دهد نگاهی تازه به دستور کار کنونی جهان بیندازیم. وی ادامه داد: مطمئن هستم که مجمع دهم گامی جدی در جهت ایجاد فضای همکاری برابر خواهد بود.»

همچنین در این نشست مدیر هنری تئاتر ملل، هنرمند مردمی فدراسیون روسیه، یِوگنی میرونوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی، میخائیل شویدکوی، سخنرانی داشتند.

دهمین مجمع شامل اجرای نشست‌های مختلف در 10 حوزه موضوعی بود: «چگونه هنر به مردم کمک می‌کند تا از حق تاریخی خود دفاع کنند؟»، «هوش مصنوعی و حاکمیت ملی»، «میراث فرهنگی: سنت‌ها و مدرنیته»، «فرهنگ کسب و کار»، «فرهنگ رسانه»، «سینما»، «تئاتر»، «موسیقی»، «سیرک»، «موزه‌ها».

این مجمع که از سال 2015، با حمایت رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین برگزار می‌شود، 14 سپتامبر 2024 به کار خود پایان داد.

منبع:

https://peterburg.center/news/itogi-10-sankt-peterburgskogo-mezhdunarodnogo-foruma-obedinennyh-kultur

https://culture.gov.ru/press/news/v_sankt_peterburge_sostoyalas_itogovaya_sessiya_x_foruma_obedinennykh_kultur/


 

کد خبر 21065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =